účetnictví a daně - poradenství - webová prezentace


Novela zákona o DPH od 1.1.2013

21.12.2012 19:10

Poslanecká sněmovna ve středu 19.12.2012 rozhodla o konečné podobě rozsáhlé a důležité novely zákona o DPH od 1.1.2013. Tuto novelu 21.12.2012 podepsal prezident a do konce roku bude vyhlášena prezidentem a 1.1.2013 nabude účinnosti.

 

Poslanecká sněmovna novelu projednala jako sněmovní tisk 733, novela reaguje na změny v předpisech EU včetně přepracované úpravy daňových dokladů a dále obsahuje řadu dílčích, velice důležitých, změn.

 

Pravděpodobně nejméně příjemnou změnou pro podnikatelský svět je automatické a ničím nevyvratitelné ručení odběratele za daň neodvedenou dodavatelem, pokud bude plnění uhrazeno bezhotovostně na účet, který nebude mít dodavatel zveřejněn na internetu. Daňová správa totiž bude na internetu zveřejňovat čísla bankovních účtů, pokud si tak plátce bude přát. Plátce sice nemá povinnost umožnit zveřejnění čísel svých bankovních účtů, na druhou stranu nezveřejněním čísel účtů bude pro řadu obchodních partnerů méně důvěryhodný. Ručení se lze sice vyhnout (se souhlasem dodavatele) použitím zvláštního způsobu zajištění daně podle § 109a zákona o DPH, ale toto řešení má řadu úskalí.

 

Na změny v předpisech EU k 1.1.2013 novela reaguje takto:

·         nové vymezení místa poskytnutí služby pro účely uplatnění společného systému DPH v případě nájmu  dopravních prostředků podle směrnice 2008/8/ES - dlouhodobý nájem dopravního prostředku osobě nepovinné k dani se bude řídit místem, kde je zákazník usazen resp. má bydliště či kde se obvykle zdržuje (§ 10d)

·         zapracování směrnice 2010/45/EU upravující pravidla fakturace pro účely DPH včetně elektronické fakturace - např. všechny členské státy budou muset umožnit vystavování zjednodušených faktur (zjednodušených daňových dokladů dle našeho ZDPH) pro fakturované částky do 100 EUR včetně (toto opatření ČR svým limitem 10 tis. Kč bohatě splňuje)

 

Novela zcela přepracovává právní úpravu daňových dokladů (§ 26 a násl.) včetně zrovnoprávnění daňových dokladů v listinné a elektronické podobě, např.:

·         zpřehledňuje se text zákona – např. náležitostí daňového dokladu označení poskytovatele a příjemce plnění (§ 29 odst. 1) a označením se pro účely daňových dokladů podle § 29 odst. 4 rozumí obchodní firma nebo jméno a příjmení, popř. název, dodatek ke jménu a příjmení nebo názvu a sídlo (§ 29 odst. 4),

·         náležitostí daňového dokladu v případě, kdy je povinen daň přiznat odběratel (např. při uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a, dále při přeshraničních obchodech), je údaj „daň odvede zákazník“ – ruší se povinnost uvádět na daňové doklady sdělení, že osobou povinnu přiznat a zaplatit daň je příjemce s odkazem na příslušné ustanovení zákona popř. předpisů EU,

·         věrohodnost elektronického dokladu nadále zajištěna zaručeným elektronickým podpisem, elektronickou značkou anebo elektronickou výměnou informací EDI, nově však může být zajištěna i kontrolními mechanismy procesů (§ 34 odst. 4); na elektronický doklad jako takový však žádné zvláštní nároky kladeny nejsou (§ 26 odst. 3 na rozdíl od současného § 26 odst.4),

·         vystavování elektronických dokladů není podmíněno souhlasem příjemce, příjemce plnění tento souhlas nemůže odepřít (§ 26 odst. 3 na rozdíl od současného § 26 odst. 4); způsob udělení souhlasu přitom zákonem řešen není   

·         řešení otázky převodu daňového dokladu z jedné podoby do druhé včetně převodu z elektronické podoby do listinné (§ 35a odst. 1, dosud upraveno v § 27 odst. 2),

·         zajištění možnosti stahování daňových dokladů přístupných elektronickou cestou pro správce daně (§  35a odst. 4, dosud upraveno § 27 odst. 4)

·         zjednodušený daňový doklad do 10 tis. Kč lze nově použít i pro bezhotovostní úhrady (§ 30)

·         zrušení povinnosti doplňování údajů přímo na daňovém dokladu při poskytnutí služby osobou registrovanou k dani v jiném členském státě resp. zahraniční osobou (dosavadní § 31 resp. § 32), při pořízení zboží z jiného členského státu podle dosavadního § 35 nebo v režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a,

·         datum doplnění údajů na daňový doklad při pořízení zboží z jiného členského státu již není považováno za datum vystavení daňového dokladu (zrušení dosavadního § 35 odst. 3), podle důvodové zprávy se za datum vystavení (i pro účely pořízení zboží z jiného členského státu podle § 25) má považovat datum vystavení uvedené vystavitelem na daňovém dokladu.

 

Nově se ruší povinnost doplňovat údaje neboť obsah daňových dokladů v listinné a elektronické podobě musí zůstat po celou dobu uchovávání nezměněn. Povinnost doplnit některé údaje se přesouvá do evidence pro daňové účely (nový § 100a).

 

Novela dále obsahuje:

·         nová pravidla registrace a přiznávání daně - projeví se např. u přiznávání daně ze služeb přijatých od podnikatelů z jiných členských států, kteří nejsou plátci daně (příjemce se nestane plátcem daně, ale identifikovanou osobou); noví plátci budou mít bez výjimky zdaňovací období měsíc; plátci budou přiznávat daň z přijatých služeb i od osob z jiných členských států, kteří nejsou registrováni k dani

·         rozšíření povinnosti přiznávat daň z plateb přijatých přede dnem uskuteční zdanitelného plnění i na plátce, kteří nevedou účetnictví (vypuštění dosavadního § 21 odst. 2),

·         nová pravidla pro osvobození převodu staveb podle § 56 (do 31.12.2012 pro převody po více jak 3 letech od prvé kolaudace/prvého užívání, od 1.1.2013 nově 5letá lhůta s možností dobrovolného zdanění po uplynutí této lhůty, podle přechodného ustanovení se nová lhůta vztahuje až na stavby nabyté po 31.12.2012),

·         vymezení provozovny pro účely stanovení místa poskytnutí služby,

·         závazné posouzení o použití/nepoužití režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92c (dodání šrotu) – nové §§ 92f a 92g,

·         nová úprava evidence pro účely DPH podle § 100 a nové zvláštní ustanovení evidence (§ 100a stanovující např. evidovat hodnotu pořízeného zboží z jednotlivých členských států); § 100 v odst. 2 nově nařizuje evidovat DIČ dodavatelů plnění použitých pro plnění s nárokem na odpočet daně (pokud nebyl vystaven zjednodušený daňový doklad),

·         změny ve vracení daně zahraničním fyzickým osobám při vývozu zboží podle § 84 s účinností od 1.4.2013, podkladem pro vrácení daně již nebude celním úřadem potvrzený doklad o prodeji a předepsaný tiskopis, ale celním úřadem potvrzený doklad s označením „VAT REFUND“ (prodávající bude vystavovat doklad o prodeji ve dvou shodných vyhotoveních označených „VAT REFUND“ a „COPY“),

·         povinnost podávat přiznání k DPH výhradně elektronicky podle § 101a (od 1.1.2014, výjimka je stanovena pro fyzické osoby s ročním obratem do 6 mil. Kč).

 

Novela jako celek nabývá účinnosti 1.1.2013, výjimkou jsou změny ve vracení daně podle § 84 účinné od 1.4.2013 (viz výše), povinná elektronická forma daňového přiznání (kromě výše uvedené výjimky) nabývá účinnosti 1.1.2014. Poslední výjimka účinnosti se týká snížení hranice pro povinnou registraci z 1 mil. na 750 tis. Kč za 12 měsíců po sobě jdoucích je zatím součástí zákona o zavedení jednoho inkasního místa (zákon č. 458/2011 Sb.) a i novela svazuje toto snížení se spuštěním jednotného inkasního místa (nejdříve od 1.1.2014).

 

 

—————

Zpět